Wednesday, August 22, 2012

Salam Aidilftri

SELAMAT HARI RAYA , MAAF ZAHIR DAN BATIN





"DO NOT MAKES YOUR TREES LOOK LIKE A BONSAI BUT MAKE YOUR BONSAI LOOK LIKE A TREES" - J.Naka
" Do it the best you can; do it the best it can be done "

Wednesday, June 06, 2012

Berakhir sudah Pameran dan Pertandingan Antarabangsa BCI 2012

( foto dari fail Sifu Mat Yie )
Syabasss....
Jawatankuasa Penganjur Pameran dan Pertandingan Bonsai dan Batu Antarabangsa Malaysia 2012

Selamat jalan dan pulang kepada Master dan Sifu-sifu, para peserta pertandingan Bonsai dan Batu, tetamu dan peminat dan setinggi penghargaan kepada Jawatankuasa penganjur yang telah bertungkus lumus sejak beberapa bulan yang lalu hingga sampai ke hari penutup pada 4hb Jun 2012.

Menjadi lumrah dalam apa jua penganjuran ada kekurangan yang terlepas pandang dan terkadang tidak dapat dielakkan, tetapi semua peserta telah sedia maklum dan sedia bertolak ansur menjadikan Pameran dan Pertunjukkan kali ini adalah amat berjaya sekali.


Seperti komen yang telah diberikan oleh Master Min Hsuan Lo ( Taiwan ), Master Robert Steven ( Indonesia ) dan Master Rob Kempinski didalam facebook Mr Pablo Dychitan :

Min Hsuan Lo :
Nice to meet Malaysia bonsai friends & All international masters! This is one of the best convention that I was participate in the past few years! Congratulation!

Robert Steven :
 Indeed a great time for the great show...

Rob Kempinski :
Thanks all, had a great time. Although look a bit jet lagged in the photo.

Terima Kasih untuk semua....


"DO NOT MAKES YOUR TREES LOOK LIKE BONSAI BUT MAKE YOUR BONSAI LOOK LIKE TREES" - J.Naka
" Do it the best you can; do it the best it can be done "

Tuesday, June 05, 2012

Foto-foto Bonsai dan Batu

Dibawah ini adalah sebahagian dari foto - foto yang telah dapat diambil pada Pameran dan Pertandingan Bonsai dan Batu Antarabangsa 2012 di Summit USJ :

Keseluruhan foto boleh layari di sini  Facebook  :

Excellent dan Minister Award ( Premna Nauseose )


Excellent dan BCI President Award ( Wrightia Religiosa )


Excellent dan Minister Award ( Batu )


Excellent dan BCI President Award ( Batu )



 
"DO NOT MAKES YOUR TREES LOOK LIKE A BONSAI BUT MAKE YOUR BONSAI LOOK LIKE A TREES" - J.Naka
" Do it the best you can; do it the best it can be done "

Wednesday, May 30, 2012

Bolehkah Bonsai Cucur Atap di Percayai?

Ramai pemain bonsai amat gerun dengan fenomena pokok cucur atap, lebih lagi kepada pemain baru.Sudah banyak cerita dan pengalaman dari mereka yang lama berkecimpung dengan spesis ini.Rata-rata semua mempunyai cerita yang lebih kurang sama.
Jika ditanya spesis ini kepada bangsa cina, mereka akan kata TIDAK untuk cucur atap, kebanyakan mereka berkata cucur atap hanya boleh hidup untuk 3 tahun sahaja !!.
Benarkah begitu ? atau ada pokok bonsai cucur atap yang telah hidup lebih lama dari itu dan menyamai pokok bonsai dari spesis lainnya.
Dibawah ini saya kongsikan beberapa perbincangan yang telah dicetuskan oleh En Ahmad Ridhuan ( beliau adalah Ahli Majlis Tertinggi Persatuan Seniman Bonsai Malaysia ) didalam facebooknya.
Sama sama kita menceduk beberapa petua dan amalan berkesan dari mereka yang lebih berpengalaman.

Oleh: Ahmad Ridhuan
19 May 2012

Bolehkah Bonsai Cucur Atap di Percayai?

Pada malam saya membaca soal jawab mengenai cucur atap(Beackea Frutescens) dalam FB. banyak tips penjagaan yang diberi agar pohon hidup dengan subur.Saya terfikir kebenarannya

Pada 15 Mei saya dihubungi oleh seorang sahabat yang memaklumkan cucur atap yang disayanginya mati begitu saja akibat menukar pasu. Pembonsai yang menukar pasu cucur atapnya merupakan seorang yang pakar.Kemudian datang juga sahabat yang lain yang mengalami ma...salah yang serupa semuanya tentang kematian mengejut pokok cucur atap .

Masalah mereka Sama seperti saya pohon Cucur atap saya juga banyak yang mati begitu saja. Ada yang mati akibat menyalin tanah baru.Ada yang mati akibat hujan lebat dan cuaca yang terik,Ada yang mati tanpa apa-apa sebab.Tanda kematian Cucur Atap bermula apabila dahannya mula meranting satu persatu. saya juga telah mencuba pelbagai teknik penanaman dan campuran tanah untuk menyelamatkan pohon namun tidak berjaya.

Pasti ada yang tidak setuju sekiranya saya katakan pokok cucur atap ini tidak boleh dipercayai. Saya merenungi nasibnya dengan hayat Hidupnya yang tidak lama. Saya juga terfikir seolah-olah menjaga bonsai Cucur Atap hanya untuk menunggu saat kematianya tiba. Saya yakin mereka yang sanggup berlapang dada dan jujur akan menerima pandangan saya ini.

Pasti ramai penggiat bonsai baru yang akan mempersoalkan rasionalisasi pandangan saya ini.Kerana itu, biar saya terangkan disini kenapa saya sirahkan Cucur Atap ini memang tidak boleh dipercayai. Saya mengatakan demikian mungkin kerana saya tidak pakar dan saya tidak mahu berangan-angan menjadi pakar. Bonsai cucur atap saya juga tidak pernah menjadi juara. Namun Dalam hidup. saya mempunyai pengalaman tentang pokok ini.

Saya hanya ingin berkata benar berdasarkan pengalaman saya dan rakan-rakan, Pertama lihatlah faktor semulajadi tumbuhnya pohon Cucur atap didalam hutan tidak ada satu pun pohon pokok Cucur atap yang menjadi balak kebanyakan mati dan hidup semula diatas pereputan pohon.Kedua, kitaran hidup dan matinya pohon cucur Atap bermusim. Ketiga. pohon ini sangat manja dan sensitif sekiranya akar halusnya putus maka pohon akan meranting.Keempat.pertukaran tanah bonsai Cucur Atap seolah satu perjudian.Kalau nasib baik pohon akan hidup kalau tidak pohon akan mati begitu saja.

Saya juga berpengalaman mencari mengali dan membentuk pohon jenis ini.Dalam sepuluh pohon yang digali yang hidup mungkin empat dan lima dan setelah setahun lebih ditanam yang tinggal mungkin hanya dua atau tiga sahaja yang lain mati begitu saja.Kadang-kadang yang tinggal pun mati juga setelah bertahun –tahun dipulihara. sebagai seorang penggiat bonsai saya cuma ingin anda semua berfikir. Adakah bonsai Cucur Atap ini boleh dipercayai?

Sambutan dari persoalan beliau telah mendapat respon yang cukup baik dari semua rakan baru dan lama, seperti dibawah ini ( hanya yang berkenaan sahaja ) :

Matyie Janggut :
selamat malam bos,bagi pendapat saya dalam hal cucur atap ni saya pun tak pasti,sama ada dia ni sepises yg macam bos kata atau bagaimana?saya pun dah banyak yg mati dari yg hidup,pelbagai cara saya cuba tapi masih lg gagal,tapi ada juga yg masih hidup sampai hari ini,ada yg dah menjangkau 5 tahun lebih masih hidup lg,saya memang tak faham dengan cucur atap,tapi masih lg mencuba hanya berharap dengan nasib baik sahaja,hari ini ada satu yg mati tampa sbb yg saya tak tahu puncanya,dan yg mati separuh2 pun dah ada juga,oleh sbb itulah saya banyak menyimpan koleksi limau rawit,pendapat bos tentang cucur atap mungkin ada benarnya,atau kita masih belum fahami kehendaknya,tapi bagi pendapat peribadi saya cucur atap ni agak susah bagi saya,saya masih lg menyimpan cucur atap tapi tak mengharapkan sangat,tapi untuk fahaman saya cucur atap ini agak kabur untuk jangka masa panjang,mungkin suatu hari nanti kita akan fahaminya insyaallah.

Norshaidi Mohd Nor:
nasib sama menimpa saya....bg saya CA setakat pelengkap koleksi shja...saya bersetuju dgn pndpt sdra Wan n Matyie jnggut....nak tukar pasu takut,nak cuci abis licin lumat pun takut...so,kaedah saya (jgn tiru) saya biarkan ia hidup dgn lumutnya,daun saja yg digunting..

Anuar Alias :
salam,nak kongsi sikit,maaf le saya tak ade cucur atap,semalam saya ada bertanya tentang media dan penanaman pokok dlm pasu kepada pegawai pertanian dan permasalahan kenapa kdg2 pokok meranting dan mati,atau daun luruh dan gangus pada bebuas,mai tiba2 pada cucur atap,jawapan beliau .terkadang kita terlupa bahawa tanah dlm pasu perlu kpd neutral kembali setelah sekian lama berada dlm pasu dengan lebihan baja yg tidak hancur menyebabkan tanah berasid dan kesan kepada akar rambut(kalau kita guna microskop kepala mcm kpla kita punya tu akan lebam dan rosak disebabkan asid tersebut lalu akar tersebut tidadk dapat menarik zat baja yg sepatutnya ,jika akar yg terlalu sensitif maka dahan,atau ranting tersebut tidak dapat menerima zat dan pemakanan lalu daun meluruh atau dahan/ranting mati dgn tiba2 ,soalan- knp hanya sebahagian shj yg mati-jawapan kemungkinan besar hanya kawasan akar yg berada di dahan tersebut terlalu berasid tidak pada bahagian lain sebab itu hanya disitu shj yg mati,tanah berasid ini tetap terjadi walau bagaimana jenis tanah sekali pun.Cara pembajaan yg salah juga penyebab kepada pokok bermasalah.kita sering membaja dengan kadar yg kita tadak tahu bnyak mana sepatutnya.contoh -saya selalu membaja dlm 2 kali sebulan tapi banyaknya baja adalah penyebab pokok saya bermasalah dan taha berasid.cara letak baja juga ada masalah,contoh saya selalu meletak baja hampir dengan umbi,katanya baja perlu di bibir pasu dan baja hanya sedikit sahaja-kalau guna 8-8-8-8- ktatanya cukup kalau pasu itu daimeternya 12 inci sekitar 9 biji sahaja,ooo gitu saya taruk hampir satu sedu teh setiap 2 minggu.

Anuar Alias :
apa yg perlu kita lakukan setiap 8 bln sekali kalau kita tak mau salin tanah hendaklah taruk kapur gml untuk neutral kembali tanah,dan jika kita tidak guna pasir malang sekadar tanah bakar dan pasir kata peg pertanian seeloknya bakar dahulu dlm tin minyak tanah selama 30 minit pun memadai dan ditutup untuk menghilangkan fungus dan lainya.Mugkin juga cara kita menyiram salah,contoh kita bukan sekadar membekalkan air sebgai keperluan tetapi memandi kanya sehingga lemas,apatahlagi lubang pasu ygtersedia makin menyempit dik habukdan debu serta lebihan baja yg mendap ,menyebabkan semakin kita membaja semakin kurang segar pokok kita.maaf ya itu serba sedikit maklumat yg dapat saya kongsi sebagai pemain baru,sifu2 sekelian tlg betulkan kalau ada yg tersilap dari info saya diatas tlg tambahkan jika da yg kurang,assalamualaikum semua

Mohd Subky :
baik tak soh buat bonsai cucur atap..biarlah ia tumbuh di habitatnya yg semula jadi takut pokok ni akan mati banyak yg membazir kerana ambil cucur atap buat bonsai tapi mapuh kering jah pokok tu.Cucur atap juga perlu hidup dan membiar digeografi habitatnya secara semula jadi dan pemangkin kepaqda hakisan pantai dan membekalkan oksigen kepad manusia...saya sebagai pensyarah geografi alam sekitar fizikal hanya berkongsi ilmu alam kehidupan tumbuhan je.ko guano cgu dhuan.baik cari ibu bonsai dan jumpa ka belum.

Ahmad Ridhuan :
Hebat en subky,pensyarah pakar yg tinggi ilmunya .benar seperti kata pujanga mencintai alam seperti mencintai diri sendiri.utk pengetahuan en subky kami ini hanyalah pencinta yang hanya ingin menyayangi dan memuliakan cucur atap menjadi bonsai yang indah.Kami telah membawanya ke serata negeri dan hebohkan tentang keistimewaannya.Namun cucur atap ini rupanya pandai berpura,kasihnya hanyalah sementara.Ramai yg telah dikecewakan apabila sang kekasih mula menyayanginya sepenuh hati cucur atap akan membunuh dirinya sendiri. tentang ibu bonsai tu kawe no komen. hehehe...

Zahir Aziz Mamantaro:
Dua salam semua... sorry lah sekadar menyampuk. saya ni takde le pandai cuma memandai belaka. saya pernah memiliki cucur atap.. ada yg hidup dan ada yg mati juga la... cuma saya mmg percaya spesis ini sebenarnya mmg boleh dan sesuai dijadikan bonsai. sebenarnya kalau nak bersilat dalam facebook atau menari atas keyboard ni bukan lah jalan terbaik dalam mencari ilmu cucur atap. kalau nak kata pokok ni tak kuat, tgk sendiri pokok yg dipunyai oleh sifu Musbonsai Trg dan Matyie Che Makhtar yg boleh hidup lama dan segar bugar bertahun2... takde masalah pun? saya juga amat setuju dengan apa yg diperkatakan olh sahibus samahah ustaz Anuar Alias tentang "sebab musabab" pokok itu terjadi meranting dan sebagainya. sebenarnya apa yg terjadi selalu dikalangan pemain bonsai adalah bukan kerana pokok tak cantik, tetap KURANGNYA ILMU PERTANIAN.... sama mcm saya lah. berapa ramai yang buat maintenance pada pokok mcm fungiside?? repot??? menjaga komposisi tanah supaya balance pengairan dan pengudaraan?? atau sekadar siram dan taruk baja??? kerana apa yg saya jumpa sebelum ni (berdasarkan pengalaman saya sendiri) apa yg diamalkan adalah bila pokok dah nak mati... dah sakit... baru le sibuk nk repot dan sebagainya. ikut logik akal la... kalau kita sendiri pun manusia... dah kena sakit jantung, tumbang baru sibuk nak makan ubat... apa kah peluang untuk sembuh?? dan juga kalau pokok tgh kurang stabil la... tak sihat.. kalau direpot, potong akar dan sebagainya dah tentu2 la..... wassalam khabarnya... hehehehe....

Zahir Aziz Mamantaro Dua :
ikut pengalaman saya sendiri la, mmg cucur atap saya pernah mati.. namun saya sendiri tidak menyalahkan pokok itu.. tetapi thinking positive... kenapa ia terjadi??? sesuatu pokok tak kan mati tanpa sebab. so buat post mortem, kaji apa sebabnya??? bukan sekdar berkokok menyalahkan spesis pokok.. dan juga kenali sifat pokok tu sendiri... tiap pokok ada karekter sendiri. jgn samakan si jeliti dengan cucur atap.... jeliti lasak, tapi tak boleh main jin..... orang Melaka punya bahasa pun tak sama mcm org negeri lain.... kan?? kan??? so kenalilah hati budi dulu.....

Noryadi Noruddin :
Sebelum ni aku sembelih banyak pokok cucur atap, kalau ada yg ikut Demo Tour aku di seluruh negara, cara pembikinan pokok aku ni mmg semua tahu aku tak akan berlembut dgn pokok yg nak dijadikan bonsai, semua aku buat secara extreme tahap gila babi, habis disondol tp Alhamdulillah tak ada satu pun cucur atap yg mati. Hari ni masa demo di Sanfong Bonsai, aku & Hakam sembelih lagi 2 cucur atap large, bongkah akar dalam besen yg dalam, hancurkan rootball & repot dlm pot senipis 3 inci. Kenapa aku boleh tp korang semua asyik nak salahkan pokok krn kejahilan sendiri. Maaf la bahasa aku mmg kasar krn dgn cara ni lebih menusuk dari cakap lembut lidah.

Noryadi Noruddin :
M Subha, sblm buat repotting pastikan pokok dlm kondisi sihat & kuat terlebih dahulu. Stress semua daun berkadar rata dgn akar yg hidup pokok tu. Daun yg tak di stress berkadar rata dgn akar akan menyumbang kpd kematian bonsai krn daun2/dahan2 masih nak makan tapi akar dh terganggu & tak boleh bekerja utk supply makanan/air ke atas, maka air dari dlm batang akan ditarik dan mengakibatkan kekeringan pokok secara keseluruhan. Kalau dahan yg sudah mempunyai terap siap, prun terap hingga rapat ke ranting. Kalau dahan masih mempunyai mata2 yg di lost terjulur utk besarkan saiz, potong dulu hujung yg terjulur tu..don't worry la saiz dahan tu masih blh membesar dgn pecahan2 generasi perdahanan nanti.

Faizul Bakri Bin Abdullah :
Salam para bonsaist, Tahniah untuk Cikgu Ahmad Ridhuan yang telah membuka ruang perbincangan ini, Saya juga masih mencari dan belajar ilmu perihal cucur atap ni ....masih banyak yang perlu ditokok tambah manakala pengalaman pun tidak sehebat para bonsaist lainnya. Momokkan orang pada saya main limau susah daun mudah kuning, main juniper pun susah tukar tanah pun mati, main wanyang susah juga, tapi peliknya pokok orang lain tak pulak jadi kuning dan mati ? Begitu halnya dengan cucur atap ni, sejauh ini mereka yang saya jumpa didaerah sini kata perkara yang sama, mungkinkah hanya momokkan juga ? Pendapat saya mungkin tak ramai yang benar-benar membuat analisa dari kegagalan dan kejayaan orang lain sebagai panduan atau ramuan dan SENI penjagaannya belum dapat di buktikan dengan tepat....Terima kasih untuk Ustaz Anuar Alias dan Master Noryadi Noruddin yang banyak memberikan tip dan membuat kajian...maafkan saya jika tersilap

Faizul Bakri Bin Abdullah :
Mungkin telah ada bukti dan rekod yang yang lebih jelas diluar sana perihal ketahanan 5 @ 10 @ 15 tahun cucur atap yang ada untuk dijadikan rujukan.....

Matyie Che Makhtar :
Tahniah dan t kasih pada semua peminat bonsai, jangan kerana nila setitik rusak susu sebelanga, C atap lebih kurang sama dgn juniper cara penjagaannya, C atap sebenarnya ada yg besar seperti balak tapi dah jadi kurang kerana banyak dah ditebang oleh pembuat arang, pemilihan bahan dari awal adalah mustahak kerana c atap yg mempunyai banir kecil kebanyakkan kurang lasak tapi yg berbanir besar boleh dikatakan keseluruhannya lasask, saya sendiri pernah ada yg mati tapi seperti yg saya katakan tadi yg mati itu semuanya yg berbanir kecil, pokok yg dlm foto diatas telah saya lihat sendiri akarnya hanya ada dua shj, walaupun dah lama jaga tapi tampa penjagan yg sempurna pokok hanya sekadar idup tapi tak sampai ketahap maksima kesuburannya, Ramai pemain bonsai yg sembunyikan punca pokok mati takut org kata kita masih tak pandai jaga pokok, dari pengalaman saya sebenarnya kebanyakkan pemain bonsai tidak dapat melaksanakan peraturan yg patut kepada bonsai kita, dengan lain perkataan sebenarnya kita tidak ada sivik. Peraturan itu mustahak dlm semua hal, kallau ada yg masih kurang jelas boleh jumpa saya di KL pada 28 hb hingga 3 hb 6 kat SUMMIT,

Abd Halim :
Emm nak beri pandangan kita pun baru gak..tapi tak salah untuk kita kongsikan bersama. Pada pendapat saya kalau kita perhatikan ca ini cepat mengeluarkan akar dan mencecah base basu seterusnya menutupi lubang pasu, walaupun sebenarnya terdapat banyak lagi ruang tanah ditengah tengah. Ini akan menghalang pengairan air dan mematikan pokok. Jadi bila perrhatikan terdapat akar keluar dari bawah pasu... rombakkan pokok ca tu bersama akar akarnya, cuba simpan akar rambut yg putih warnanya... leraikan tanah ditengah tengah dan tanam semula..insyaalah pokok tidak akan mati..

Ahmad Ridhuan :
Terima kasih dengan komen dan juga kritikan sahabat2 semua.Saya menyusun sepuluh jari dan pohon beribu kemaafan sekiranya penulisan saya telah menimbulkan rasa tidak senang hati dalam kalangan kita. Saya faham dan sedia maklum bahawa c.atap adalah bonsai yang popular dan bagi setengah orang, cucur atap sangat istimewa dan bernilai serta menjadi punca pendapatan yang lumayan.

Dalam dunia ini sesiapa saja boleh mempercayai atau tidak mempercayai pokok c atap ini .Dalam kebebasan bersuara pula sesiapa saja boleh berbicara tentang pokok C atap ini.oleh itu di medan terbuka ini (FB) saya hanya inginkan sebuah kejujuran dalam mencari jalan penyelesaian secara benar dan ilmiah demi kemajuan bonsai cucur atap ini di Malaysia.

Mungkin saya gagal dan tidak mempercayai bonsai catap ini kerana kesilapan saya sendiri dalam membuat andaian ,Saya juga akur ilmu pengetahuan saya tentang c.atap hanya peringkat sekolah atap saja.disebabkan ilmu yang tidak seberapa ini, saya sering bertanya didalam diri mengapa dan kenapa Cucur atap yang ditanam pada mulanya subur menjadi tidak subur. Walaupun saya sentiasa konsisten dalam menyuburkannya dengan meletakkan baja yang bersesuaian, selain air dan sinaran matahari yang mencukupi. Saya juga akur mungkin cara ini belum mencukupi untuk menjaga c.atap.

Kaji selidik secara rambang yang saya buat ialah masalah akar C atap kurang produktif.Inilah punca menyebabkan pohon meranting. Yang menghairankan saya media tanaman tidak pula mengalami penyusutan. air pula dapat meresap dan tiada masalah pengudaraan di dalam pasu. Namun mengapa masalah ini terjadi?. jadi Kesimpulan mudah yang saya buat mungkin pokok cucur atap ini sendiri yang bermasalah . jauh disudut hati saya percaya dan yakin dengan kehebatan sifu Bohori dan Sifu Noryadi dan mereka yang berpengalaman.Dengan pengalaman dan ilmu mereka diharap dapat menghuraikan kebuntuan ini. Mungkin juga suatu hari nanti misteri kematian cucur atap ini dapat diselesaikan secara saintifik. ~ sekian

Yang baik jadikan panduan dan sentiasa belajar dan mencari ilmu dari mereka-mereka yang faham dengan habitat semulajadi spesis ini. Mudah-mudahan tidak berlakunya ada perasaan putus asa dengan spesis ini.


"DO NOT MAKES YOUR TREES LOOK LIKE BONSAI BUT MAKE YOUR BONSAI LOOK LIKE TREES" - J.Naka
 " Do it the best you can; do it the best it can be done "

Friday, May 04, 2012

Pameran dan Pertandingan Bonsai dan Batu Antarabangsa Malaysia 2012

Malaysia International Bonsai & Stone Exhibition & Competition 2012
In Conjunction with The Launching of the Malaysian Chapter of The Bonsai Clubs International (BCI)

Serba ringkas acara terbesar tahun 2012 ini , “ Pameran dan Pertandingan Bonsai dan Batu Antarabangsa Malaysia 2012, Sempena Pelancaran Bonsai Clubs International ( BCI ), Edisi Malaysia.”


Tema yang telah diputuskan bagi tahun 2012 ini adalah “ Greener Earth “ ( Hijaukan Bumi ). Dari kotak pemikiran saya, didalam situasi dunia hari ini yang semakin maju dengan persaingan yang hebat, dan penduduk yang semakin padat, tidak dapat tidak banyak hutan terpaksa di teroka, banyak bukit terpaksa ditolak demi untuk membina kawasan kediaman dan perusahaan bagi memenuhi keperluan-keperluan manusia yang ada dimuka bumi ini. DAN semestinya menjadi tanggungjawab manusia ITU untuk menggantisemula sumber alam ini yang telah mereka musnahkan. Bagi mencapai maksud “hijaukan bumi” ini, salah satu kaedah adalah dengan memberi galakan dan dorongan untuk penanaman semula hasil hutan. Tidak mengira dimana dan bagaimana,salah satu mungkin adalah seperti pertandingan dan pameran ini.


Acara tahun ini adalah dianjurkan oleh 2 Persatuan Bonsai dan Batu yang terbesar dan aktif di Malaysia iaitu BONSAI N STONE ACADEMY dan PERSATUAN SENIMAN BONSAI MALAYSIA dan disokong penuh oleh BONSAI CLUBS INTERNATIONAL ( BCI ).

Juri pengadilan yang telah dicadangkan adalah terdiri dari mereka – mereka yang telah mempunyai pengalaman yang luas didalam dan luar Negara. Untuk Pertandingan Batu, Juri Profesional adalah dari Malaysia seramai 6 orang dan dari Singapura 1 Orang.Manakala untuk pertandingan Bonsai pula Juri Profesional adalah seramai 7 orang dari Taiwan, Indonesia, Venezuela dan Negara China. Disamping pertandingan Bonsai, acara tahun ini juga rasa amat bertuah dengan kehadiran Artis Bonsai Ternama untuk memberi tunjukajar dan demonstrasi bonsai seperti Artis Bonsai dari USA, Filipina dan Malaysia.

Tarikh yang telah diputuskan adalah dari 30hb May hingga 3hb June 2012 Bertempat di The Summit Subang USJ dari Jam 10 pagi hingga jam 10 malam.Tiada tiket masuk dikenakan. Masuk adalah PERCUMA. Bukan itu sahaja , disamping dapat menikmati suasana HIJAU dan segar, orang ramai juga boleh menanamkan minat untuk memelihara dan memiliki bahan-bahan bonsai yang akan dijual pada tarih-tarikh tersebut, dengan harga yang rendah. Kerana untuk mencapai matlamat “ Hijaukan Bumi “ segalanya bermula dari kita sendiri.

Kepada Pemain yang ingin menyertai Pertandingan Bonsai dan Batu boleh mendapatkan borang penyertaan dan syarat serta peraturan melalui talian talipon dan email dibawah :

Wan Kamarudin HP : 012-383 8424 ,e-mail : wan.kamarudin@dgm-malaysia.com

I.S. Ng HP : 019-337 2539 ,e-mail : isng1818@gmail.com

Najmi HP : 019-369 2668 , e-mail : najmi-ahmad@email.com


Serba ringkas format pertandingan Bonsai :

• Pameran dan pertandingan
dibuka kepada semua jenis Bonsai dengan ketinggian maksimum 120cm , Bonsai yang lebih dari 120 cm hanya kategori untuk pameran.

• Yuran penyertaan
maksimum RM130 untuk setiap Bonsai Kategori Besar (Large)

• Kategori dipertandingkan
BESAR (Large), SEDANG (Midium) dan KECIL/MINI (Small)

• Kategori Pokok yang dipertandingkan
•WRIGHTIA RELIGIOSA • POKOK PULAU • JUNIPERUS/FICUS • CUCUR ATAP • PELBAGAI

HADIAH
EMAS (Gold) –PERAK (Silver) & GANGSA (Bronze) untuk setiap kategori.

• Lain-lain Hadiah
a.1 x Anugerah Menteri
b.1 x Anugerah President BCI
c. Sijil untuk setiap pemenang

Peserta boleh menghantar seberapa banyak penyertaan untuk pertandingan

Tarikh tutup pendaftaran dan yuran pertandingan Bonsai : Pada atau sebelum 20hb May 2012

Tarikh masuk pokok pada : 29hb May 2012 hingga jam 5:00 petang

Tarikh Pengadilan : pada 30hb May 2012

Pameran dan pertandingan dibuka untuk orang ramai pada 30hb May 2012 ( 5:00 petang ) hingga 3hb June 2012.





"DO NOT MAKES YOUR TREES LOOK LIKE BONSAI BUT MAKE YOUR BONSAI LOOK LIKE A TREES" - J.Naka
" Do it the best you can; do it the best it can be done "

Thursday, May 03, 2012

Bonsai - Penzhai dan Bonkei - Penjing

Bonsai @ Penzhai dan Penjing…
~ Abdullah FB

Bersempena dengan acara terbesar Bonsai tahun 2012 ini iaitu “Malaysia-International Bonsai & Stone Exhibition N Competition 2012“ yang bakal diadakan pada 30 May ~ 3 June 2012 bertempat di The Summit Subang USJ, masih ramai tertanya ( bagi orang baru ) beza dan perbezaan antara ketiganya.

Adakah Bonsai , Pen-sai dan Penjing itu sama ?
Apakah yang membezakan antara ketiga-tiganya ?

Saya membuat sedikit kajian melalui pembacaan daripada buku-buku dan dari internet, begitu juga hasil perbincangan dengan orang lama, ketiganya bolehlah dirumuskan seperti dibawah.Mungkin ianya tidaklah berapa tepat, hanya sekadar boleh dijadikan sebagai panduan dan memberi mudah faham untuk penggiat dan peminat yang baru menceburi bidang "Seni tanam pokok didalam pasu“.

Mengapa “Seni tanam pokok didalam pasu” ?.Sila rujuk sejarah Bonsai , dengan memahami sejarah asal Bonsai mungkin lebih mudah untuk memahami perbezaannya. Menanam pokok di dalam pasu memerlukan lebih pemerhatian dan kemahiran memelihara, memulih dan meniru alam semulajadi. Segala kemahiran ini perlu dipelajari melalui pengalaman dan hubungan dengan alam semulajadi bagi menjadikan hasil “Seni“ itu dapat dinikmati oleh mata yang memandangnya.

Hubungan Alam dan Manusia dengan penciptaNya yang akrab boleh menjadikan hasil kerja “Seni tanam pokok didalam pasu” ini sesuatu yang kadangkala sukar untuk diluahkan dengan kata-kata. Dengan memerhatikan kejadian Alam ini, diperhalusi alam semulajadiannya (melalui faktor masa, tempat, angin dan cuaca) setiap tumbuhan itu, lalu diterjemahkan menerusi kaedah menanamnya didalam pasu, menjadikan tanaman itu bukan sekadar tanaman biasa tetapi sesuatu tanaman yang mempunyai penjiwaan dan ceritanya sendiri. Seni itu sendiri memberi pengertian yang luas dari kaedah penanaman, penjagaan, pembentukan dahan dan ranting serta memastikan pokok yang ditanam itu dapat dipanjangkan usianya.

Percaya atau tidak, pokok yang ditanam didalam pasu boleh hidup hingga beratus tahun usianya ?







Gambar pokok Bonsai yang berusia lebih 800 tahun di Shuakaen,Jepun. Artis Mr Kunio Kobayashi.


BONSAI @ PENZHAI ??

Rujuk kepada maksud sebutan dari lidah orang Jepun, BONSAI ( 盆栽 ), iaitu Bon dan Sai adalah bermaksud “Bon-盆"-bekas/Pasu dan “ Sai - 栽“- pokok/tanaman. Terjemahan dalam bahasa iaitu pokok/tanaman dan pasu, atau pokok yang hidup didalam pasu. Manakala PENZHAI ( 盆栽) adalah sebutan lidah orang Cina ( Mandarin ), maksudnya sama, perhatikan karakter tulisan Kanji ( 盆栽).Orang - orang Jepun telah berjaya mempopularkan menanam pokok didalam pasu/bekas dan membezakan perkataan “ Bonsai “ dan "Penzhai" melalui hasil Seninya.

Rumusan : Asasnya Bonsai dan Penzhai adalah SAMA (盆栽).Tetapi orang Jepun membezakannya dengan :
- Penzhai adalah seni tanaman pokok semulajadi yang tidak banyak memerlukan latihan bagi menjadikan pokok itu cantik dan menarik, pokok yang hidup bebas dengan tidak terikat kepada peraturan dan syarat, manakala
- Bonsai adalah seni tanaman pokok yang perlu mengikut peraturan atau syarat yang dicipta. Kekemasan dan keindahan sepohon pokok itu perlu mematuhi spesifikasi seperti ukurlilit batang, dahan dan ranting, serta ketinggian pokok dan berbagai lagi , barulah dikategorikan sebagai pokok Bonsai.

Melalui keterangan diatas, bolehlah dibezakan yang mana Bonsai dan Penzhai ?




Bonsai juga mempunyai jolokan nama yang telah direka oleh orang-orang Jepun seperti :

A) Gaya mengikut bentuk batang pokok
1-Menegak secara Formal ( CHOKKAN )
2-Menegak secara tidak formal ( MOYOGI )
3-Condong ( SHAKKAN )
4-Batang berpintal ( BANKAN )
5-Sebahagiannya terjuntai ( HAN-KENGAI )
6-Sepenuhnya terjuntai ( KENGAI )
7-Literati – ( BUNJIN-GI )

B) Gaya mengikut jumlah batang pokok
8-Batang berkembar ( SHOKAN )- contoh: SAN-KAN ( Berbatang Tiga ) , GO-KAN ( Berbatang Lima )
9-Serumpun ( KABUDACHI )

C) Gaya mengikut formasi dahan
10-“Broom style” – ( HOUKIDACHI )
11-Ribut ( FUKINAGASHI )

D) Gaya mengikut formasi akar
12-Akar mengenggam batu ( SEKIJOJU )
13- Akar terdedah ( NEAGARI )
14-Akar berbentuk Rakit ( IKADABUKI )
15-Akar diatas batu ( ISHITSUKI )

E) Gaya selainnya.
16-Belukar ( YOSE-UE )
17-Sebahagian batang merekah ( SABAMIKI )
18-Sebahagian kayu mati ( SHARIMIKI )
19-Pokok hidup dicantum dengan pokok mati ( TANUKI )
20-Dahan berjurai ( SHIDARE-ZUKURI )
21-Pokok berbentuk bulat atau bujur-telur. (TAMA-ZUKURI )
22-Bentuk pokok semulajadi. ( SHIZEN-ZUKURI )

Begitu dengan ketetapan saiz, seperti dibawah ini :

'Mame' - bonsai mini
-'Keshi-tsubu',2.5cm atau kurang
-'Shito', 2.5 - 7.5 cm

'Shohin'-bonsai kecil
-'Gafu', 8.0-13cm
-'Komono',13-18cm
-'Myabi', 18-35cm

'Kifu'-bonsai sederhana
-'Katade-mochi', 35.1 sehingga 70cm

'Chu/Chuhin' - sederhana ke besar
-'Omono', ketinggian 70 - 120 cm  ( Tahap ketinggian maksimum untuk pertandingan Bonsai )

'Dai/Daiza' - bonsai besar (large bonsai)
- 'Bonju', ketinggian melebihi 120cm ( Bonsai untuk Pameran atau Bonsai Lanskap )

PENJING ( 盆景)
Daripada sejarah yang tertulis penanaman pokok dalam pasu ( Penzhai ) terlebih dahulu telah di praktikkan oleh orang-orang Cina. Disamping menanam pokok melalui sumber inspirasi alam semulajadi, mereka juga telah menjadikan lanskap alam ( pokok, gunung dan air ) sebagai inspirasi untuk diterjemahkan keatas bekas atau pasu yang mereka panggil Penjing.

Pen-Zhai (盆栽) dan juga Pen-Jing (盆景), adalah dua bahan inspirasi dari alam semula jadi. Jing- 景 - bermaksud ( lanskap alam ) manakala Zhai- 栽 - pokok.

Definasi seni tumbuhan yang telah diasaskan oleh Penganut Tao dengan tanaman pokok didalam pasu (Pen-Zhai -盆栽) @ Bonsai dan tanaman lanskap, gunung, batu dan air didalam pasu (Pen-Jing -盆景) @ Bonkei. Keduanya mempunyai ciri yang sama tetapi dengan penekanan yang berbeza.

Terdapat beberapa gayacipta Penjing yang biasa dilihat, dan dihasilkan dengan penuh seni dengan maksud dan penceritaan yang alami. Beberapa gayacipta Penjing asas seperti :

1- Shumu Penjing

Kumpulan pokok – pokok 1 atau 2 disertai dengan batu batan kecil dan “miniature” , menghasilkan satu panorama dikawasan belukar atau hutan kecil. Pokok menjadi subjek utama dalam penceritaannya.Sebagai memenuhi citarasa, boleh diselitkan dengan miniature haiwan hutan.








Ghosin by John Yoshio Naka

2- Shansui Penjing 山水盆景

“Rock penjing” – batu batuan mencerminkan suasana gunung ganang, pokok renek sebagai sebahagian hiasan untuk lebih alami. Gunung-ganang menjadi subjek yang utama, menggambarkan keadaan alam semulajadi dikawasan pergunungan.




3- Shuihan Penjing , 水旱盆景

Dataran dan air ( sungai,lautan,tasik ) beserta dengan batu-batuan. Subjek utama adalah sebuah kawasan damai dengan suasana alam semulajadi yang menyegarkan.




Penjing cal poly


4- Bighua Penjing ( wall hanging )














Karya Robert steven


Asas bagi seni Penjing adalah sebuah seni yang diilhamkan dari inspirasi
- lanskap alam semulajadi.
- Mempunyai mesej, tema tertentu yang simbolik dan kadangkala amat subjektif
- Ia tidak mencerminkan sepohon pokok, tetapi ia adalah gambaran alam
- Boleh memberikan satu suasana alami dan menyentuh emosi ( tidak kaku )

Prinsipal Penjing
Bagaimana Penjing boleh menyampaikan sesuatu mesej kepada mereka yang melihatnya,
- Para artis Cina menyebutnya dengan : “Hua jong you se, se jong you yu; Jin jong you dong, dong jong you diao,” ( didalam gambar ada puisinya, didalam puisi itu mengandungi seribu makna ; dalam keadaan yang senyap/bisu adanya pergerakan, dalam setiap pergerakan itu ada iramanya )
- Sebuah ilham / inspirasi dari alam , mengkagumi ciptaan alam yang hebat

Matlamat Penjing
Suasana penuh alami diterjemahkan melalui seni tanam dan hias.

Kesimpulan

Tidak semua orang mampu menghayati keindahan dan keunikan tanaman Bonsai atau Penjing, namun apabila minat sudah berputik, Bonsai dan Penjing akan dijadikan pilihan menghiasi kediaman dan menjadi hobi di masa lapang. Mempelajari kemahiran menanam dan menjaga Bonsai dan Penjing memerlukan minat yang mendalam kerana kita harus tahu keperluannya seperti udara, air dan cahaya matahari. Seni ini memerlukan masa lama dengan penjagaan yang rapi bagi membolehkan pohon yang benar-benar sihat dan menarik dihasilkan. Ia bukan kerja sambil lewa kerana penghasilannya memerlukan tahap ketekunan dan ketelitian yang tinggi.

Untuk Bonsai Misalnya, pokok perlu dicantas dari masa ke semasa supaya ia menjadi bantut serta tumbuh mengikut ketinggian yang ditetapkan. Jika pucuk daun baru tidak dimatikan, ia menyebabkan daun tumbuh meninggi sama seperti tanaman biasa. Jika ada kedua-dua syarat utama, iaitu minat dan kesabaran, Bonsai akan menghadiahkan balasan keindahan alam semula jadi yang ternyata mendamaikan. Hobi menanam Bonsai bukan hak eksklusif golongan tertentu saja, sebaliknya untuk sesiapa saja yang berminat. Kos penanaman boleh jadi serendah RM10 dan juga boleh menjangkau sehingga ratusan ribu ringgit, bergantung kepada kemampuan masing-masing. Bonsai amat sesuai ditanam di negara kita yang beriklim tropika dan keunggulan tanaman itu tidak semata-mata bergantung kepada harga, sebaliknya kemahiran membentuk pokok merupakan faktor yang paling utama.

Deretan bonsai di rumah Sifu Hj Halim (Kuantan, Pahang)

Penjing di rumah Kapt Halim (Besut,Terengganu)



"DO NOT MAKES YOUR TREES LOOK LIKE BONSAI BUT MAKE YOUR BONSAI LOOK LIKE TREES" - J.Naka
 " Do it the best you can; do it the best it can be done "

Monday, April 09, 2012

PSBM dan Media

Sepanjang bulan Mac dan April 2012, Persatuan Seniman Bonsai Malaysia telah berjaya mengelolakan beberapa aktiviti bonsai yang melibatkan aktiviti Persatuan sendiri dan aktiviti untuk peringkat nasional.Bak kata orang "happy trouble", walaupun letih dan banyak masa yang terpaksa diluangkan, para pemimpin tertinggi PSBM tetap senyum dan terus berkarya dan memberi sokongan padu demi untuk melihat Seni Bonsai ini mendapat tempat yang tertinggi.

Khidmat bakti mereka tidak perlu dipertikaikan lagi. Jerih dan perih serta titisan peluh yang menitis adalah demi untuk melihat Seni Bonsai ( terutamanya penglibatan dari kaum Melayu ) menjadi lebih cemerlang dan boleh duduk dan berdiri bersama-sama dengan kaum lain diatas pentas Seniman Bonsai.

Ini adalah sebahagian dari liputan media cetak yang dapat dicatatkan :

  
" MEDAN PENGGEMAR BONSAI DAN OKID "
Liputan Dari Utusan Malaysia
Tarikh : 27 Mac 2012
Acara " Pameran Bonsai Dan Okid 2012 "
Dirasmikan Oleh DYMM Yang Dipertuan
Agung Malaysia

Media elektronik < klik > disini :

" AURA BONSAI "
Liputan dari Berita Minggu
bertarikh : 01 April 2012
" Pameran Keunikan Bonsai " di Muzium
Alam Semulajadi
Liputan elektronik boleh < klik > disini...

" NILAI ARTISTIK BONSAI "
Liputan Harian Metro
bertarikh : 8 April 2012
Pameran Keunikan Bonsai
 Liputan elektronik boleh < klik > disini .....

" MINAT SENI BONSAI "
Liputan  Utusan Malaysia
bertarikh : 9 April 2012
 Liputan elektronik boleh < klik > disini .....





"DO NOT MAKES YOUR TREES LOOK LIKE BONSAI BUT MAKE YOUR BONSAI LOOK LIKE A TREES" - J.Naka
" Do it the best you can; do it the best it can be done "

Thursday, April 05, 2012

Bagaimanakah BonSai yang Bagus/indah

Terjemahan dari Karya Mr Robert Steven :

" Bagaimana Bonsai Yang disebut Bagus "

Tidak semua tanaman yang dibentuk mengikut kemahuan kita dan ditanam dalam pasu boleh dikategorikan sebagai bonsai. Bonsai yang baik harus memenuhi beberapa kriteria asas, dan secantikmanapun pohon bonsai itu tidak dapat dihayati jika tanpa bekas atau pasu yang sesuai, oleh kerana itu belum boleh lagi untuk dipanggil sebagai bonsai yang baik.- RS

Ramai orang beranggapan bahawa bonsai yang baik adalah sepohon pokok yang kerdil yang dibentuk rapi dan ditanam dalam pasu; walhal untuk membuat sebuah karya bonsai yang baik, banyak disiplin ilmu lain yang harus dikuasai antaranya:
- pengetahuan keindahan seni,
- ilmu botani termasuk fisiologi dan morfologi tanaman
- Kesatuan pada kejadian semulajadi fenomena alam.

Sebuah karya bonsai dapat dikatakan baik jika memenuhi tiga syarat asas iaitu :
1-keindahan kesenian,
2- hukum hortikultura serta
3- makna yang tersirat.

Kita dapat membentuk sebatang pohon yang penuh dengan “deadwood” / dahan mati pada batang dan kita tanam dalam pasu plastik dalam posisi rebah dengan perantingan dan perdaunan yang tidak teratur dengan tema/makan yang tersirat “sebatang pohon tua di alamsemulajadi yang tumbang karena diterpa ribut taufan”. Karya tersebut sememangnya cukup bermakna, tetapi kalau tidak INDAH, maka tidak dapat disebut sebagai bonsai apatahlagi dengan pasu tanamnya belum tentu sesuai. Kita juga dapat membina sekelompok pohon dari berbagai jenis tanaman dengan rupabentuk mengikut kemahuan sendiri dan ditanam dalam pot seramik yang indah. Karya tersebut cukup bermakna dan mencerminkan fenomena alam nyata sesuai hukum hortikultura; tetapi belum dapat disebut sebagai karya bonsai yang bagus karena rupabentuknya tidak indah dan harmonis. Jadi kesimpulannya adalah bahawa keindahan seni adalah syarat mutlak yang harus dipenuhi dalam sebuah karya bonsai walaupun mungkin hukum hortikultura dan makna yang tersirat tidak terlalu kentara.

Keindahan seni dari pohon tersebut berpasangan dengan pasu tanam yang sesuai; tanpa penyatuan yang terikat secara harmonis antara pohon dengan pasu tanam, karya tersebut tetap belum dapat dikatakan sebagai karya bonsai yang bagus !

Yang dimaksud dengan hukum hortikultura di seni bonsai ada tiga aspek iaitu:
1- karakter asas sepsis
2- dari segi keadaan persekitaran, serta
3- faktor atmospheric alam.

Setiap jenis tanaman mempunyai karakter dan bentuk asasnya sendiri, umpamanya pohon asam berbeza dengan pohon kapas, acasia berbeza dengan cemara udang; tetapi jenis tanaman yang sama dapat berubah bentuknya akibat keadaan persekitaran yang berbeza di mana pohon tersebut tumbuh. Pohon beringin yang tumbuh di kawasan lapang akan berbeza bentuknya dengan beringin yang tumbuh di tepi sungai, pohon wahong yang tumbuh di pinggir bukit batu berbeza bentuknya dengan wahong yang tumbuh di tanah rata. Hal tersebut boleh disebabkan oleh faktor sumber air, keadaan tanah dan arah sinar matahari dan lain-lain. Selain keadaan persekitaran di atas, bentuk sebatang pohon juga dapat diakibatkan oleh gangguan dari luar, umpamanya kerana di panah petir, akibat penyakit, gangguan manusia atau binatang, terjahan ombak, angin ataupun salji; sehingga bentuk pohon pinus yang tumbuh di pegunungan tropika berbeza dengan pinus yang tumbuh di pegunungan Huangshan di Cina.

Ada hal lain yang sangat asas yang mengakibatkan perbezaan karakter dan bentuk pohon iaitu kesan fisiologi dan morfologi tanaman. Kedua aspek tersebut adalah sebahagian dari disiplin ilmu botani yang mempelajari fisiologi tanaman serta segala aspek yang mempengaruhi bentuk pertumbuhan pohon. Pohon jenis berdaun jarum mempunyai fisiologi dan aspek morfologi yang berbeda dengan pohon jenis berdaun lebar; itu sebabnya pohon pinus atau cemara mempunyai struktur bentuk yang sangat berbeza dengan pohon beringin mulai dari garis batangnya sampai kepada garis percabangannya.

Pengetahuan tersebut sangat penting bagi para seniman bonsai supaya dapat membentuk bonsai yang lebih dekat dengan kenyataan alam sehingga karakter dan bentuk yang dihasilkan akan lebih berkaitan. Walaupun pada had tertentu jenis tanaman bukan menjadi faktor penting dalam membentuk sebuah rekabentuk bonsai, tetapi sebaiknya kita hindari merekabentuk bonsai jenis daun lebar dengan bentuk pohon jenis berdaun jarum karena kedua jenis tersebut memiliki karakter yang sama sekali berbeda. Contohnya, akan sangat aneh bila kita merekabentuk bonsai beringin seperti karakter cemara dengan liukan dan keringannya; atau sebaliknya kita reka bonsai cemara seperti pohon acasia.

Dalam hal sebenarnya, kesalahan tersebut yang sering terjadi terutama dalam cara membentuk pendahanan dan perantingan. Hal tersebut diakibatkan karena kebanyakan dari kita mempelajari seni bonsai dari buku Jepun yang kebanyakan dengan contoh pohon jenis berdaun jarum atau jenis maple yang karakternya berbeda dengan pohon asam; sehingga sering kita merekabentuk semua pohon kita dengan pelintiran batang dan cabang seperti cemara atau bulat rapi seperti bentuk pohon maple. Kesalahan mendasar tersebut yang menghilangkan karakter pohon tropika kita kecuali beberapa jenis pohon yang memang memilki karakter dasar yang unik seperti santigi dan wahong laut.

Semakin banyak disiplin ilmu yang kita pelajari terutama yang berkaitan dengan estetika seni dan botani, akan semakin luas wawasan kita sehingga kemampuan kita dalam merekabentuk sebuah karya bonsai akan semakin meningkat; yang akhirnya akan mampu melahirkan karya bonsai yang semakin dekat dengan fenomena alam, berjiwa, bernuansa keindahan artistic dengan kandungan makna tersirat layaknya sebuah karya seni, dan bukan kerajinan tangan yang hanya dinilai kerapian dan tingkat kesulitan pembuatannya.

Buatlah karya bonsai yang indah, mencerminkan fenomena alam yang berkaitan

dengan makna yang berjiwa…dan yang paling penting,

karya bonsai yang bagus tidak dapat terpisahkan dari tiga unsur utama

yaitu pohon, Pasu dan rekabentuk.

( Salah satu konsep dasar Penjing : Yi Shu – Er Pen – San Ji Jia )

Antara karya Mr RS yang dikagumi :



Antara bukunya  yang telah diterbitkan dan mendapat sambutan :





"DO NOT MAKES YOUR TREES LOOK LIKE A BONSAI BUT MAKE YOUR BONSAI LOOK LIKE A TREES" - J.Naka

" Do it the best you can; do it the best it can be done "

Wednesday, March 14, 2012

MISTERI CUCUR ATAP


~Ridhuan Hj Mohd

Membentuk bonsai Cucur Atap sebenarnya sangat sukar kepada mereka yang tidak mengetahuinya. Seringkali semasa penjagaan dan latihan pokok Cucur Atap yang dimiliki mati begitu saja.Untuk membentuk bonsai Cucur Atap yang baik pula mengambil masa yang lama paling cepat 2 hingga 4 tahun.Keadaan ini memerlukan tahap kesabaran yang tinggi. Waktu kemenjadian bonsai Cucur Atap juga bergantung pada saiz pokok..Namun begitu terdapat juga cara yang paling cepat untuk memiliki bonsai Cucur Atap idaman iaitu dengan cara membeli pokok yang telah hampir siap dan mengubahnya semula untuk menjadi model atau gaya bonsai yang diingini.


Membentuk bonsai Cucur Atap perlukan kesabaran

Bagi pembonsai yang sukakan cabaran mereka lebih mengemari cara yang pertama tetapi risikonya mereka terpaksa berperang dengan masa kemenjadiannya kadang-kadang semasa proses latihan sebahagian besar cucur atap mereka mati begitu saja dan ada yang meranting.Namun kesabaran menjadikan mereka Berjaya.Bagi pembonsai yang kreatif dan berkemampuan mereka akan membeli bonsai Cucur Atap yang separuh siap ataupun siap sepenuhnya.Namun mereka memerlukan kreativiti untuk membentuk dan menggubahnya menjadi bonsai yang lebih menawan.

  
Pelbagai gaya Cucur Atap yang boleh dilestarikan

Tidak kira kaedah apa pun yang pasti Semuanya demi kepuasan. Kejayaan pembonsai tercapai apabila bonsai Cucur Atap berada dihalaman rumah untuk ditatapi siang dan malam.Menjadi hiasan kepada tetamu yang berkunjung ke rumah.Kenangan akan menjadi bertambah manis apabila Cucur Atap yang dilestarikan sekian lama ditabal sebagai sang juara. Namun cuba anda bayangkan tiba-tiba semua kenangan indah ini hilang sekelip mata apabila bonsai Cucur Atap kesayangan meranting dan mati.Hal ini sangat mendukacita dan sungguh mengecewakan.

Kematian Cucur Atap

Persoalan tentang kematian ini menimbulkan tanda tanya dan sukar untuk dijelaskan.Cucur atap secara semulajadinya merupakan sejenis pokok kecil yang boleh mencapai ketinggian sehingga 6 m. Batang dan dahannya keras serta kuat. Kulit batangnya pula berwarna kelabu, berkeadaan merekah dan berlurah. Daunnya kecil atau halus berwarna hijau seperti jarum, tersusun secara bertentangan dan mengeluarkan aroma bila dihancurkan atau diramas. Tumbuhan ini hidup secara liar dikawasan tanah bris dan juga tumbuh subur ditanah mineral.
Kematian boleh belaku tanpa di duga
Hayat Cucur Atap begitu misteri sehingga kini tiada siapa yang dapat menjangkakan risiko yang bakal berlaku pada bonsai Cucur atap .Dalam asyik membentuk dan melestarikannya tiba-tiba dahan utamanya meranting.Apa yang lebih menghairankan tanpa disedari daun bonsai Cucur atap layu dan mati secara perlahan-lahan walaupun dijaga bagai menatang minyak yang penuh .Ada pembonsai yang berpesan “jangan terkejut Cucur Atap akan mati dalam Iman.Ada juga pembonsai yang sudah serik untuk menanam pohon ini dan menganggap pokok Cucur Atap mempunyai jangka waktu yang singkat untuk hidup.

Faktor hujan yang berpanjangan terutama di musim tengkujuh juga boleh menyebabkan Cucur atap meranting dan mati. Mengapa jadi begini ? Mungkin disebabkan air yang terlalu banyak bertakung menyebabkan daun dan akarnya mereput.Berbagai-bagai persepsi dan alasan tentang hujan dan kematian Cucur Atap namun jawapannya masih dalam kesamaran.


  
Berhati-hati semasa menyiramnya


Semasa proses penyiraman juga dikatakan boleh menyebabkan Cucur atap meranting .Mungkin disebabkan semasa proses siraman yang kuat menyebabkan akar halusnya terputus.Benarkah Akar Cucur Atap ini sangat sensitif sekiranya benar mengapa ada pembonsai yang memberus dan memotong akar Cucur atap semasa merepot tanah dan hasilnya Cucur atapnya bertambah segar. Semasa mencabut rumput didalam pasu juga dikatakan menyebabkan Cucur Atap mati. Mengapa hal ini terjadi?

 Semut dan labah-labah suka bersarang di pokok Cucur Atap
Teori tentang kematian Cucur Atap sebenarnya adalah persepsi sehingga kini tiada siapa pun yang dapat membuktikan secara tepat dan saintifik.Walaupun begitu anda tidak perlu bimbang kerana terdapat pelbagai panduan untuk penjagaan Cucur Atap dan memanjangkan hayatnya.Petua-petua ini penulis dapati daripada Sifu Bohori,En Seri,En Shahidan dan daripada pengalaman kendiri.

Petua untuk terus hidup


•~ Selepas hujan lebat daun cucur atap hendaklah dijentik perlahan-lahan untuk membuang air yang bertakung dicelah daun.

•~ Sekiranya Hujan lebat yang berterusan pokok cucur atap hendaklah diangkat ke tempat yang berbumbung (tak ditimpa hujan)


•~ Pembajaan yang teratur penting untuk tumbesaran pokok dan ramai menganggap bahawa lebih banyak baja digunakan, pokok akan tumbuh dengan lebih subur. Namun, sebenarnya kegunaan baja yang berlebihan boleh menjejaskan kesuburan pokok Cucur Atap dan mungkin boleh menyebabkan pokok mati.


•~ Daun Cucur atap tidak dibiarkan penuh padat berjuntaian sebaliknya digunting dan ada ruang.


•~ Tanah Cucur atap sentiasa diperiksa supaya akar cucur atap sentiasa kemas. Tanah yang longgar akan mewujudkan ruang dan menyebabkan akar tidak sebati dengan tanah.(Caranya menyiram air secara cermat dengan banyak dan mengetuk pasu perlahan-lahan).

•~ Batang cucur atap sentiasa diberus untuk membersihkanya dari kulat ,lumut atau serangga halus (aphid)yang Nampak macam keputihan . Keadaan ini boleh menyebabkan pokok tidak subur

•~ Hindari Cucur atap dari semut dan sarang labah-labah.Perlu dijelaskan bahawa semut tidak mematikan pokok tetapi semut akan mengorek tanah dan mewujudkan ruang pada tanah ini menyebabkan akar cucur atap tergantung pada rongga tanah dan menyebabkan pokok Cucur atap meranting dan mati .

•~ Penyiraman dengan cermat dan berhati-hati. Batang dan daun pokok Cucur Atap juga perlu dibasahkan. Secara umumnya, siraman perlu dibuat dua kali sehari. Waktu yang sesuai untuk penyiraman adalah pada sebelah pagi, selok-eloknya sebelum jam 11 pagi dan di antara jam 3.30 petang hingga 7 malam untuk siraman kedua. Elakkan sama sekali penyiraman pada waktu tengahari

.~ Tempatkan pohon bonsai Cucur Atap di panas terik matahari(memerlukan 100% cahaya matahari)

Ramai antara kita yang percaya bahawa hayat Cucur atap akan bertahan lama.Ini telah dibuktikan oleh pemain bonsai yang telah memiliki bonsai Cucur Atap puluhan tahun usianya dan masih kekal sehingga sekarang.Namun ada di antara kita yang masih ragu dan sukar untuk mempercayainya.Konklusinya terserah kepada diri anda sendiri untuk menilainya.

Walaupun kebolehpercayaan hayat cucur atap sentiasa diragukan namun satu perkara yang perlu diketahui pohon Cucur Atap sebenarnya telah memberi manfaat kepada manusia sejagat. Cucur Atap bukan hanya sekadar bonsai semata.Daunnya telah digunakan sebagai teh herba untuk kesihatan sejak lama dulu. Daunnya juga dikatakan mampu untuk merawat demam, antibakteria dan melancarkan peredaran haid. Ia juga digunakan bagi merawat selsema, sakit kepala, demam campak, uluran dan juandis dengan cara mengasapkan pesakit melalui pembakaran daun kering atau menghidu wap air rebusan daun segar. Minyak patinya yang diperoleh melalui ekstrasi daun, digunakan untuk mengurut bagi menghilangkan sakit urat atau sakit-sakit badan.

Wednesday, March 07, 2012

Cucur Atap ( Beackea Frutescens )

Nama Botani  : Beackea Frutescens

Nama Lain : Cucur Atap, Celoreng Atap, sapu-sapu (indonesia), Xiang Song (taiwan)
Famili : Melastomaceae

Pengenalan
Cucur atap adalah sejenis pokok kecil yang boleh mencapai ketinggian sehingga 6 m. Batang dan dahannya keras serta kuat. Kulit batang berwarna kelabu, berkeadaan merekah dan berlurah. Daunnya kecil atau halus seperti jarum, tersusun secara bertentangan dan mengeluarkan aroma bila dihancurkan atau diramas. Bunga berkeadaan tunggal atau berpasangan, bewarna putih dengan gelang hijau di bahagian tengah yang kemudian bertukar menjadi merah. Tumbuhan ini didapati hidup secara liar dikawasan tanah bris dan juga tumbuh subur ditanah mineral.Ia juga boleh didapati di kawasan pulau dan gunung.

Cucur Atap Pertama yang telah mendapat Anugerah di
Pameran dan Pertandingan Bonsai Kuantan

Di Malaysia untuk ketika ini, pohon cucur atap terbaik adalah dari beberapa daerah didalam Negeri Terengganu.Ada sedikit perbezaan antara cucur atap Pulau, darat, pinggiran pantai. Cucur atap yang hidup di pinggiran pantai punyai daun dan batangnya adalah lebih baik dan menarik.


Kegunaan
Khasiat dan Kegunaan Secara tradisi digunakan sebagai teh herba untuk kesihatan. Daunnya dikatakan mempunyai keupayaan untuk merawat demam, antibakteria dan melancarkan peredaran haid. Ia juga digunakan bagi merawat selsema, sakit kepala, demam campak, uluran dan juandis dengan cara mengasapkan pesakit melalui pembakaran daun kering atau menghidu wap air rebusan daun segar. Minyak patinya yang diperoleh melalui ekstrasi daun, digunakan untuk mengurut bagi menghilangkan sakit urat atau sakit-sakit badan.

Struktur Batang pohon Juniper

Cucur Atap dalam proses
pembentukan ranting




Pohon cucur atap milik Cikgu Zu

Cucur Atap Large milik
SM Noryadi
yang pernah
mendapat anugerah PM
  
Cucur Atap milik
Sifu Bohori
yang mendapat
Anugerah Emas pada
tahun 2012 di
Pameran dan Keunikan
Bonsai dan
Pameran Bonsai dan Okid



Cucur Atap Large milik
Sifu Mushadat






  
"DO NOT MAKES YOUR TREES LOOK LIKE BONSAI BUT MAKE YOUR BONSAI LOOK LIKE TREES" - J.Naka
" Do it the best you can; do it the best it can be done "